מערכת ניהול למידה על קצה המזלג
מערכת ניהול למידה, שנקראת באנגלית מערכת LMS – Learning Management System, היא מערכת דיגיטלית, שבעזרתה ניתן לנהל תהליכי למידה בארגונים. המערכת נועדה להפוך את תהליכי הלמידה הנערכים בארגונים באופן תדיר ליעילים יותר ומותאמים הן לצורכי הארגון והן לצרכים המשתנים של מקבלי ההדרכה הן מבחינת קצב הלימוד והן מבחינת התחומים והנושאים הנלמדים. על היתרונות הבולטים הנוספים נרחיב בהמשך.

חיסכון בכוח אדם
עד לפני מספר שנים היה נהוג בארגונים להקצות משאבים של כוח אדם לתחום ההדרכה. הכוונה היא למפתחי מערכי השיעור, המדריכים וכך הלאה. כיום לעומת זאת, הנטייה היא להיעזר במערכות LMS במקום במדריכים להעברת ההדרכות. בין היתר, מפני שכך נחסך הצורך באיתור המדריכים המתאימים ותקופת ההכשרה שלהם. התוצאה הישירה של חיסכון במשאב של כוח האדם היא חיסכון בהוצאות של הארגון והאפשרות להקצות את המשאבים הללו לפיתוח הארגון בתחומים אחרים.

 

יעילות
יתרון נוסף של מערכת LMS הוא היעילות של תהליך ההכשרה. הכוונה היא לכך, שכאשר קבוצת עובדים מקבלת הכשרה והדרכה כקבוצה, על המדריך להיות בקצב אחיד, שיבטיח את הבנת המסרים של כל חברי הקבוצה. לעומת זאת, כאשר תהליך ההכשרה וההדרכה נעשה באמצעות מערכת LMS, כל אחד זוכה ללמוד בקצב האישי שלו. איך זה חוסך זמן? מפני שלכל אחד יש חלקים שלוקח לו יותר זמן להבין ולהפנים וחלקים שהוא מבין ביתר קלות וכך כל מודרך מקבל את המידע בקצב האישי שלו בלי לחכות לאחרים, שעוד צריכים להדביק את הקצב.

למידה אינטראקטיבית

אחת הדרכים הטובות ביותר להעביר הדרכה באופן יעיל היא על ידי למידה אינטראקטיבית, במהלכה המודרך לוקח חלק פעיל בתהליך ההדרכה וההכשרה שלו. כמו כן, כאשר הלמידה היא חווייתית, ההבנה של החומר המועבר היא מהירה יותר וגם נשארת בזיכרון לאורך זמן רב יותר. מערכת LMSאיכותית תייצר אצל הלומדים באמצעותה חוויית למידה חיובית תוך שימוש בכלים דיגיטליים שונים, שיתאימו למשתמשים בה בכל גיל ובכל שלב בחיים ותיצור אחידות ברמת הידע וההבנה של העובדים בארגון.

אפיון מותאם ודינמיות

לכל ארגון צרכים משלו וכך גם לגבי כל מחלקה בתוך הארגון עצמו. לכן חשוב לציין, שבעוד שישנן מערכות רבות שהן אחידות לכלל הארגונים וכל ארגון צריך להתאים את עצמו ואת העובדים שלו לעבודה עם המערכת, מערכת ניהול למידה היא מותאמת לצורכי הארגון ולתחומים השונים המתקיימים בו. חשוב גם לדעת, שהמערכת היא דינמית ולכן ניתן להתאים אותה גם לשינויים המתרחשים בארגון, גם אם הם מתרחשים בתדירות גבוהה.